Den digitale målemanien – Fornuftig bruk av ressurser?

cropped-increase-facebook-likes.jpg

I dag bruker organisasjoner betydelige ressurser på å måle og analysere sine digitale plattformer. Algoritmeendringer og økt konkurranse på digitale plattformer har ført til at stadig flere analyserer sine nettsider for å finne svar på hva som fungerer og ikke. I dette blogginnlegget vil vi se på utfordringer ved denne “målemanien” vi har i dag. Er det hensiktsmessig å måle så mye som mulig og er det mulig å måle alt?

De fleste digitale markedsførere har nok hørt om programmer som Google Analytics, Hubspot og Facebook Manager. Dette er programmer som hjelper deg med med å måle og analysere det som foregår på din nettside. På Facebook vil man eksempelvis kunne måle antall likes, delinger og ulike reaksjoner på innlegg, mens det på en hjemmeside kanskje vil være mer relevant å måle antall visninger og besøkstid. Men hvor lett er det egentlig å foreta disse målingene?

 

Eksempel på hvordan en analyse fra Google Analytics og Hubspot kan se ut.

Vår erfaring er at selve målingen er relativt enkel. Til det har de fleste sosiale plattformer integrerte analyseprogrammer og i tillegg finner vi eksterne analytiske programmer til rådighet. Hovedutfordringen mener vi derfor ligger i hva og hvorfor man skal måle. Skal man se på hvor mange visninger et innlegg har, hvor lang den gjennomsnittlige besøkstiden på din side er eller hvor mange kommentarer man får per innlegg? Her går mange bedrifter for fort frem. I stedet for å sette seg ned å finne ut hva som er relevant for sin organisasjon og hvorfor, velger man å helgardere seg ved å analysere mest mulig. Er denne målemanien fornuftig bruk av ressurser?

Svaret er både ja og nei. Av flere grunner kan det være fornuftig å måle din nettsides tall. Eksempelvis vil du ved å måle antall besøkende på din nettside, eller antall likes på din Facebook-side, kunne se om det er økende, minkende eller jevn trafikk. Økende kan indikere at din organisasjon har økende interesse og/eller at du publiserer ting som interesserer flere og flere lesere. Utfordringer ved målingen ligger imidlertid i at du aldri med sikkerhet kan vite hvorfor de liker siden din. For alt vi vet kan det være at noen liker siden din fordi du poster bilder av pene ansatte. I et slikt tilfelle vil ikke en “like” eller en ekstra besøkende på nettsiden din bety at det du publiserer om dine produkter, tjenester og/eller om din virksomhet faktisk er av interesse for vedkommende.

Videre er det også slik at det er mye vi ikke kan måle. På Facebook vil du for eksempel kunne se hvor mange som har sett ditt innlegg, men det betyr ikke at de faktisk har lest det og fått med seg innholdet. Det kan være at de bare har scrollet over innlegget uten at de engang husker det. På samme måte vil du aldri kunne vite hvor mange som faktisk liker innlegget ditt. Forskning viser at de yngre brukerne av Facebook er mer private og dermed ikke trykker “like” på ditt innlegg, selv om de faktisk liker det. Videre er det kanskje en som ser ditt innlegg, ikke trykker liker og legger ikke igjen en kommentar, men sprer budskapet til venner og bekjente slik at du ender opp med flere kunder.

Det finnes nok av eksempler, men poenget er at det er veldig mange ting som ikke kan måles. Det finnes flere faktorer som kan påvirke et klikk, en “like”, en reaksjon, ett besøk osv., og alle disse gjør at målinger kan bli unøyaktige – i noen tilfeller også feil. Er det da noen vits i å bruke ressurser på måling og analysering i det hele tatt?

Det handler om en balansegang. Det finnes mange gode grunner til å måle aktiviteten på din nettside, men det er viktig å ha i bakhodet at tallene som kommer frem er en sannhet med visse modifikasjoner. Vårt råd til deg er derfor å ha et bevisst forhold til måling og analysering. Hvorfor måler du? Hvordan informasjon gir det deg som du faktisk har bruk for? Hvordan skal du måle det og hvordan skal du bruke informasjonen?

Lykke til med tallene!

Advertisements

One thought on “Den digitale målemanien – Fornuftig bruk av ressurser?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s