Hvilken innvirkning har AdBlock på digital markedsføring?

Hva er AdBlock? Hvordan påvirker AdBlock både de “tradisjonelle” mediene, såvel som de nye?

AdBlock er en utvidelse for nettlesere som fungerer som et verktøy for innholdsfiltrering og annonseblokkering. AdBlock er gratis å laste ned, og det gir brukeren mulighet til å blokkere reklamer som pop-upvinduer og bannere. AdBlock stopper også nettsider fra å lagre data om brukeren. AdBlock kom på banen i 2009, ca fire år etter Adblock Plus, som originalt var et nettlesertillegg for Firefox, men som senere utvidet til de samme nettleserne som AdBlock.

file-hUCtswVHOT

I følge PageFair  bruker 615 millioner enheter AdBlock eller Adblock Plus hvor 62% av disse er mobile enheter. Tallene viser også at 74% av amerikanere som bruker AdBlock eller Adblock Plus forlater nettsiden hvis den krever at adblock er avslått for å kunne se innholdet. Disse blokkeringene kalles for “adblock walls”. 77% av amerikanere som bruker disse nettleserutvidelsene sier at de er villig til å se reklamer i noen formater.

Businessinsider viser til PageFairs tall fra 2016 og 2017, som viser at 30% av brukere lastet ned AdBlock eller Adblock Plus på grunn av bekymringer for nettsikkerhet, altså virus og malware. 29% av brukerne lastet det ned fordi de var lei av reklameavbrudd, 16% lastet det ned for å øke surfehastighet og 14% mente det var for mange reklamer. Bruken av annonseblokkering er spredt relativt jevnt utover alle aldersgrupper, men flere menn bruker en form for adblock enn kvinner.

Utfordringen for bedrifter hva AdBlock angår

Mange bedrifter og organisasjoner tillater annonser på sin nettside for å få økte inntekter. Jo flere besøkende din nettside har jo mer attraktivt er det for en annonsør å legge en annonse på din nettside. Et eksempel er avisen VG som tillater annonser på sin nettside for å finansiere deler av sin journalistikk.

Etter at annonseblokkeringsverktøy utbredte seg, opplevde flere bedrifter tapte inntekter. Adobe og PageFair rapporterte i 2015 at det gikk så mye som 180 milliarder kroner tapt i inntekter for bedrifter som følge av AdBlock. Det er i dag et veldig omdiskutert tema – brukerne av AdBlock hevder det bedrer brukeropplevelsen, mens eierne av nettsidene viser til mindre inntekter. Hvordan kan din bedrift/organisasjon forholde seg til de som velger å bruke disse blokkeringsverktøyene?

En måte er spille på følelsene til brukerne av AdBlock. Avisen VG er et godt eksempel på dette. AdBlock-brukere som besøker VG får den samme tilgangen som alle andre, men i stedet for annonsen får de en tekst hvor de begrunner hvorfor annonser er viktig for VG. Her er et skjermbilde tatt fra nettsiden:

VG.png

En annen løsning er å stenge ute de som bruker AdBlock. Dersom du velger denne måten er det viktig at du får frem hvorfor brukerne blir nektet tilgang. Noen nettsider velger å gi brukerne to alternativer for å få tilgang: Enten kan de tillate annonsene eller så må de betale for tilgang uten annonser. Dette kan imidlertid være en dårlig løsning dersom din nettside ikke er veldig attraktiv i utgangspunktet.

Streaming og AdBlock

Streaming av forskjellige aktiviteter har økt voldsomt i popularitet over de siste årene. Den største aktøren på det vestlige markedet er Twitch. Nettsiden fungerer som plattform for alle som ønsker å kringkaste ønsket aktivitet, hovedsaklig innenfor TV-spill. Twitch tjener store penger på reklame og ønsker derfor å minimere andelen brukere som benytter AdBlock for å unngå reklamene.

Twitch.png

Helt frem til slutten av 2016 fungerte AdBlock som ønsket – brukerne unngikk alle reklamer. Ved å sammenligne demografien blant brukerne av Twitch og brukerne av AdBlock finner vi at det ville være ekstremt lønnsomt for Twitch å begrense effekten av AdBlock: Unge menn er overrepresentert hos begge to.

Metoden for å lykkes var simpel: Sende reklamen som en del av selve streamen, ikke via tredjepart. Som vi har sett tidligere har AdBlock “kostet” bedriftene store summer, men vi kan anta at Twitch har hatt stor økonomisk gevinst gjennom å omgå blokkeringen.

Advertisements

3 thoughts on “Hvilken innvirkning har AdBlock på digital markedsføring?

  1. Som tre unge menn føler vi oss truffet, men fortsatt et solid innlegg. God bruk av eksempler, det gjør det lettere å forstå konseptet i en realistisk sammenheng.

    Like

  2. Innlegget bidrar godt til å skape forståelse rundt hva AdBlock er. Videre utdyper dere gjennom bekjente plattformer gode eksempler på hvordan den fungerer i praksis. Veldig fint at dere henviser til et eksempel (Twitch) som har sett sitt snitt for å unngå denne.

    Like

  3. Bra innlegg som forklarer grundig hva Adblock er og hvordan det fungerer. Dere gir gode tips til hvordan en bedrift kan forholde seg til dette, og kommer med relevante eksempler. Godt skrevet!

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s