Facebook for bedrifter i 2018

Hvorfor bruke Facebook som plattform for din bedrift?
Facebook er den største sosiale plattformen i norsk målestokk. I følge Ipsos har plattformen over 3,5 millioner norske brukere over 18 år, og regner man med de under 18 år blir det nærmere 4 millioner brukere. Videre er det ikke bare Norges største digitale plattform, men det er også det sosiale mediet som er hyppigst brukt av nordmenn. Målinger gjort i slutten av 2017 viser at 9 av 10 nordmenn er på Facebook daglig, altså over 3 millioner. Med disse tallene er det kanskje mer riktig å spørre hvorfor man som bedrift ikke skal bruke Facebook som plattform?

Facebook gir din bedrift tilgang til et enormt marked, både nasjonalt og internasjonalt. I tillegg er det gratis å bruke det på et minimumsnivå. Du oppretter din egen side og publiserer innlegg uten kostnader. Dersom du ønsker det kan du og få tilleggstjenester mot betaling. Dette kan være tjenester som øker din synlighet blant de andre brukerne, som får dine innlegg til å treffe mer målrettet, og at innleggene dine blir synlige over lengre tid.

Hvilke funksjoner har Facebook?

Mulighetene med denne portalene er mange og listen blir fort lang. Med Facebook kan din bedrift publisere bilder, tekster og videoer, og komme i direkte kontakt med privatpersoner og bedrifter. Din bedrift kan også opprette arrangement, få tilbakemeldinger, dele din lokasjon  og dele andres innlegg. Det betyr at dine potensielle kunder kan få alt de trenger av informasjon om din bedrift på Facebook. Det eneste bruken begrenses til er nettsalg – da må du opprette en egen nettbutikk og koble denne opp mot din bedrifts Facebookprofil.

 

Selv om Facebook åpenbart gir store muligheter for en bedrift som ønsker å markedsføre seg selv, er det desverre ikke bare å opprette en side. Alle andre bedrifter og privatpersoner gjør det vanskelig å skille seg ut, og selv de minste detaljene kan være avgjørende for at nettopp din bedrift skiller seg ut på Facebook. Vi vil i dette innlegget vise hvordan du rent teknisk kan opprette din bedriftsside på Facebook og komme med innspill på hva du bør tenke på i denne prosessen. Dette innlegget vil også inneholde tips om hvordan din bedrift kan bruke denne plattformen.

Steg-for-steg guide

1. Lag bedriftsprofil på Facebook

Første steg er at du må opprette en profil som bedrift på Facebook. Merk at du er avhengig av å inneha en privat konto på Facebook for å opprette en bedriftsprofil. Den private kontoen vil ikke være knyttet til bedriftssiden. Om du ønsker er det også mulig å konvertere din private bruker til en bedriftsprofil. Mer om dette her.

Facebook

 

2. Valg av profil- og forsidebilde

Ettersom profil- og forsidebildet er førsteinntrykket for mange av de som besøker siden er det viktig å sørge for at bildene profilerer bedriften din riktig. På denne siden finner du oversikt over hvilke størrelser som anbefales.

Ved valg av feil størrelse på forsidebilde får du ikke med hele bildet:

Forside feil

Under følger et eksempel på hvordan det blir seende ut med riktig oppløsning:

Forside riktig.png

3. Tips ved publisering av innlegg

Etter å ha opprettet siden, samt valgt passende bilder er du klar for å publisere innhold. Det er viktig at alle innlegg har høy “kvalitet”. Bilder og video bør være i full HD. Det er også viktig å være oppmerksom på at om det er for mye tekst i forhold til bilde vil dette påvirke “synligheten” i negativ grad.

Videre er det essensielt å vite når kundene dine er aktive på Facebook. Ferske innlegg rettet mot riktig målgruppe når de er aktive vil gjøre underverker for bedriften. Forskjellige type innlegg til forskjellige dager har også vist seg å være effektivt. Enkel huskeliste:

  • Høy kvalitet på bilder og video
  • Tilpassede publiseringstidspunkt
  • Riktig forhold mellom bilde og tekst

4. Promotert innhold

Selv nøye planlagte innlegg, med tilsvarende høy kvalitet, kan ha behov for ekstra hjelp. Facebook har et innebygd promoteringsverktøy, der du betaler for å promotere innholdet ditt til valgt målgruppe. Prosessen forklares inngående her.

Etter at du har laget et engasjerende innlegg du ønsker å promotere, får du muligheten til å velge ut hvem du ønsker å treffe:

Promo fb

Etter å ha valgt ut hvem du ønsker å treffe, får du muligheten til å angi budsjettet for kampanjen:

Budsjett promo

Facebook angir hvor mange mennesker det forventes at promoteringen treffer, basert på hvor populær siden din allerede er, samt hvem du ønsker å treffe.

5. Tilgjengelighet/interaksjon

Hvor populær siden din blir, avhenger i stor grad av hvor mange personer som interagerer med innholdet ditt.  Likes, kommentarer og delinger gjør at Facebook regner siden som interessant, hvilket gjør at innholdet rekker flere mennesker.

  • Konkurranser øker interessen
  • Engasjerende/morsomt innhold
  • Direkte interaksjon med følgerne. Besvare spørsmål/tilby hjelp ved problemer
  • Om bedriften lykkes med å gi siden en egen identitet/personlighet øker lojaliteten hos følgerne.

 

Norske bedrifter som aktivt bruker Facebook

Komplett.no som i utgangspunktet er en nettbutikk som selger elektronikk, som senere har utvidet til bank og apotek, er en bedrift som bruker Facebook aktivt som kanal i sin markedsføring. Facebook-siden til Komplett har like under 600 000 følgere. Det betyr at de kan nå ut til mange potensielle kunder, og de er gode til å utnytte dette. Tilsynelatende er det i hovedsak på tre typer innlegg på siden deres. Hver uke legger de ut “Ukens tilbud” hvor de presenterer hvilke tilbud de kjører hele uka. De annonserer også andre salg, som for eksempel januarsalg. Komplett er også flinke til å annonsere nye produkter på deres side, ofte produkter som er høyt etterspurte. Dette skaper aktivitet i deres kommentarfelter, som igjen Komplett er flinke til å svare på. Komplett har i tillegg til dette ofte konkurranser hvor deltakerne kan vinne gavekort eller produkter. Dette er kanskje det som skaper mest aktivitet fra følgerne på deres side. Dette er en veldig effektiv måte å fange interesse og skape nye følgere også, noe som igjen kan føre til flere kunder.

Komplett

 

Spårtsklubben, som er et program på VG’s VGTV, er primært et program som handler om sport og humor. De publiserte videoer med tittelen “Ikke lov å le”, hvor to deltakere sitter ansikt mot ansikt og forteller hverandre tørre vitser. Spillet handler om at det ikke er lov å le, og den som ler først, taper. Dette er et konsept som først ble introdusert på YouTube, men som senere ble adoptert av Spårtsklubben, som har oppnådd høye visningstall. Blant annet har en “Ikke lov å le” video med Truls Svendsen og Petter Northug rundt 2,7 millioner visninger på VGTV, og 3,6 millioner på deres Facebook-side. Grunnen til at denne videoen har flere visninger på Facebook enn på deres hjemmeside er fordi at når videoen begynner å få fotfeste på Facebook, i form av “likes”, kommentarer og delinger sprer den seg veldig fort til nye mennesker. Sannsynligheten for at en Facebook video blir delt er mye høyere enn at noen deler en lenke til et VGTV-innlegg.

 

SpareBank 1 Nord-Norges Facebook-side er i hovedsak preget av nyheter og reklameinnlegg eller filmer. Grunnen til at SNN har skaffet seg et engasjert publikum er at de er flinke til å spille på følelser, kultur og nordnorske verdier og tilhørighet. Mange av reklamefilmene går ut på hvordan SNN hjelper til, og gir tilbake til lokalsamfunnet. SNN bidrar blant annet med anlegg for fritidsaktiviteter, gamlehjem og sponsing av idrettslag. Et eksempel på dette er at de nylig kunne presentere at en av langrennsløperne på Team SNN, som er et satsningslag i Nord-Norge, hadde blitt U23 verdensmester i sprint. Sparebankens side er generelt ryddig og oversiktlig, og ser profesjonell ut.

SNN

 

De triksene disse bedriftene bruker på deres Facebookside kan være smart å ta lærdom av. Komplett bruker konkurranser og videoanmeldelser som sin største trafikkdriver på deres side. Spårtsklubben har hatt suksess med å gå for virale videoer, som selv om de ikke er direkte relatert til deres hovedformat, skaper masse interesse på deres Facebook-sider og driver trafikk videre til deres hjemmeside på VGTV. Sparebanken 1 Nord-Norge er flinke til å bruke følelser og de lokale verdiene i Nord-Norge i sin markedsføring, samtidig som de også deler relevante nyheter, noe som gjør at det er relativt stor aktivitet i kommentarfeltene under innleggene deres.

 

 

One thought on “Facebook for bedrifter i 2018

  1. Oversiktlig og fint oppsett på hvordan man oppretter bedriftsprofil! Vi syns også at dere har kommet med gode eksempler på profiler som klarer å markedsføre seg godt. Hadde vært interresant å sett eksempler på bedrifter som ikke klarer seg like bra.
    – SoMeHacks

    Like

Leave a comment